tisdag 9 april 2013

Men va fan.... !

Hästar är som bekant mitt allra största intresse och de mesta i mitt liv kretsar just kring dessa djur. Jag läser mycket, jag tittar på olika clinics och lusläser de nyaste rönen och den senast uppdaterade forskningen. Jag blir ledsen och förbannad över att se djur ( Ja, alla djur ) misshandlas och vanvårdas men det gör mig glad att det finns många människor som aktivt jobbar hårt för att förebygga detta. Jag är LÅNGT ifrån fullärd och jag är långt ifrån felfri- bara så vi har det klart för oss.

Hur som helst, har under en längre tid lyssnat på många hästägares disskutioner angående hästhållning, ridning och träning och är uppriktigt chockad över hur många tänker.
Man handlar gladeligen nya schabrak ( pris: 200-600 kr ), nya täcken ( 400-2000 kr), nya träns ( 300-2500 kr), nya benskydd ( 200-1000 kr) osv osv flera gånger per år bara för att förra säsongens upplaga har fel färg eller fel modell -absolut inte för att det är trasigt eller så.
Vidare lägger man ner massor av pengar på diverse kraftfoder, mineraler och tillskott UTAN att en enda gång ordentligt ta reda på VARFÖR man stoppar detta i sin häst och vad det i förlägningen kan tänkas ha för effekt på Pållen.
Däremot kan man för sitt liv inte tänka sig att lägga ner 400 kr för att hästen skall få en ordentlig massage och genomgång av utbildad kiropraktor el dyligt eller ge sin häst ordentlig tandvård för att man tycker det är för DYRT! :O

Sitta på sin rumpa i nya fina ridbyxor på en Pålle med höstens trendigaste bling-bling träns verkar vara den viktigaste prion. Att lilla hästen sedan har ont i sin rygg och nacke har noll betydelse och den är ju dessutom utbytbar om den inte funkar som man tänkt sig.

Tack och lov finns det ingen i min bekantskapskrets som har denna vidriga syn men jag har stött på det titt som tätt bland ytliga bekantskaper och jag mår illa varje gång.

Så snälla, nästa gång du sitter med den flashiga katalogen i handen och funderar på att köpa det där trendiga benskydden ( fast du redan har 5 uppsättningar ) ta dig en funderare på om inte den fina kompisen i stallet i stället ska få ett besök av kiropraktorn, massören eller tandläkaren.

Det var allt från mig för denna gång- Fridens!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar