måndag 1 oktober 2012

Träning sista september

Dunder och jag har börjat om...igen.
Vi är tillbaka till skritt. Jag måste få honom att stoppa in de där bakbenen bättre, nacken måste ner och ryggen upp. Dessutom måste han bli "lösare" i bogarna och magmusklerna ska stärkas.
Detta är något man alltid måste jobba med och det är särskilt viktigt på en fd travhäst. Jag vill ju inte att han skall gå sönder.

Så framöver kommer vi att klättra, gå ut i skogen där inga stigar finns, vada fram i vatten och rida över "bommar". Detta är något jag gjort i ett år men det är bara att fortsätta kämpa.
Jag rider mycket övergångar, superbra för att stärka. "Shoulder In" är en annan superbra övning, ett förberedande arbete för Öppna. Dunder är inte riktigt redo för Öppna än så då använder jag mig av denna övning i stället. Övningen är också rakriktande och lösgörande.

Arbete på lång tygel eller tömkörning är andra former av arbete som vi nu kommer använda oss mer av.

Jag hoppas på en lagom kylig vinter med mycket snö där vi kan lägga en bra och stark grund. Till sommaren vill jag kunna Galoppera. :)

September månads sista ridtur bestod av Klättring och mycket "shoulder in". Dundret var så där otroligt arbetsvillig och underbar som bara han kan vara. <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar