måndag 4 juni 2012

Lyckan att ha egen häst

Hästar har alltid varit en enormt stor del av mitt liv och jag har alltid haft möjligheten att ha egen häst. Något som inte alla har.
Dessutom har jag haft den förmånen att komma över speciella hästar som gett mig, och lärt mig, så oerhört mycket. Framförallt har jag lärt mig Ödmjukhet!!

Det var långt ifrån en självklarhet att Dunder skulle komma in i mitt liv. Jag hade tagit beslutet att avliva min högt älskade Ribbson som inte längre var frisk och lämna tillbaka min dåvarande foderhäst Brutus. Hästar var inte roligt längre och meningen var att lägga intresset på hyllan ett tag.

DÅ börjar en arbetskompis prata om en liten brun Nordsvensk, den skulle passa mig som handen i handsken och så var han ju så söt.
Bla,bla,bla tänkte jag.....Jag ska inte ha någon ny häst!!!!
Men Laila ( arb.kompisen) gav liksom inte upp (tack för det Laila :) ) utan fortsatte prata om denna bruna varelse och till slut gav jag upp.......
Stoppade in Jeanette i bilen och drog i väg mot Edsbyn. Jeanette letade också häst och någonstans tänkte jag att den bruna kanske kunde vara något för henne.

Jopp,jopp....Där var han med sina busiga ögon, sin breda panna och sitt sagolockiga hovskägg. Han for fram som en vilde och bakutsparkade sig raka vägen in i mitt hjärta. Jag tror han visste att han behövde sparka sådär hårt för att nå igenom sorgen över Ribbson.

Nu har vi camperat ihop i ett år och det har verkligen gått upp och ner. Från början hade jag bråttom och lyssnade inte, jag  försökte forcera fram utveckling. Bortskämd och lat hade jag blivit tillsammans med Ribbson, han gjorde ju alltid det jag bad om.

Alltså började Dunder och jag om, från början och sakta denna gången.
Jag har nog aldrig skrittat så mycket i hela mitt liv. :) Skritt,stopp,skritt,stopp,skritt,stopp,skritt,stopp....
Jag bytte till en Pelham och använde mig av två tyglar, jag lärde honom sakta förstå innebörden av skänkel och förstod själv på vägen att det är dumt att överrida.
För en vecka sedan galopperade vi, både höger och vänster.
Jag har i dag den absolut BÄSTA hästen och jag är så oerhört stolt över oss......dessutom bor vi nu på världens vackraste ställe och jag ser samma kärlek och utveckling hos Jeanette och Flisan.
Man kan inte ha det bättre.
Nästa gång skall jag berätta varför jag rider på en stång och varför jag inte vill använda en Delta.
Fridens Liljor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar