måndag 11 juni 2012

Pelham


Jag rider Dunder på ett rakt gummipelham och använder mig av två tyglar. Detta därför att det helt enkelt passar honom allra bäst. :) Min erfarenhet säger också att många Fd travare trivs finfint på just ett rakt Gummipelham.
Tyngden i bettet har, enligt mig , en viss avslappnande effekt och hästen söker sig gärna nedåt.
Många menar att hästarna lätt "knäcker av" och dyker då man stoppar denna form av bett i munnen på dom och det kan jag hålla med om MEN då är det vår uppgift som ryttare att vara såpass uppmärksam att man stävjer detta i tid. Just därför rider jag med två tyglar och inte med Delta. Jag vill kunna "ta bort" hävstångseffekten då den inte behövs. Med tränstygeln kan jag dessutom böja hästen.Stångtygeln använder jag för att få till avslappning.
Får ofta höra att - Pelham är ju ett så himla skarpt bett!! På detta svarar jag alltid -Ett bett är ALDRIG skarpare än den hand som håller det!!!
Har sett mkt "fulridning" på sk mjuka Äppelbett mm
Det är alltid VI som ryttare som bär ansvaret för att våra hästar inte skadas av utrustningen vi sätter på dem.

I går red vi, för första gången på två veckor. :) Jag har genomgått en gall- och lever operation så jag har inte kunnat rida. Hästarna har fått lite semester men nu är det full fart framåt som gäller. :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar