onsdag 20 juni 2012

Omskolningstips :)

Får ibland frågan hur man bör börja då man skaffat sig en fd travare och jag kan bara svara på hur jag börjat.
Dom fd Travare jag haft har alla varit insuttna och åkt på, ingen av dom har varit direkt "skolade" för ridning.
Dom har ju inte haft ridning som sin arbetsuppgift. :)

Efter att jag lärt känna pållen lite brukar jag ta mig an ridningen ( gärna på ridbana eller inhägnat område) och en övning som är helt suverän är 5 steg.
Det innebär att man skrittar fem steg, gör halt, skrittar fem steg, gör halt osv.
Blicken skall vara riktad långt fram och din andning lugn. Använd gärna rösten...ptrooo"... för ett tyst dragande i tygeln talar inte alltid om för Pållen vad du vill.
Många travhästar förväntar sig att jobb skall ske i snabbt tempo och blir lätt förvirrade om så inte är fallet. Här gäller det att vara lugn och ha stort tålamod. :)
Denna övning hjälper hästen att dämpa sig och börja lyssna på dig som ryttare. Jag tar ofta hjälp av 5 steg även längre fram i hästens utbildning.

Tänk även på ,att då hästen stannat var snabb med belöningen ( eftergiften). Bra timeing är guld värt vid träning av häst.
För att sedan "starta" din häst igen, lägg försiktigt till skänkel och för handen lätt framåt. Din hand skall gå åt samma håll som höften rör sig.
Vid hörn tänk på att den yttre skänkeln vänder hästen och den inre verkar mothållande/ formande.Visa vägen med den inre tygeln och motverka att hästen förböjs med den yttre.
Kanske förstår inte din travare vad dina ben pysslar med så var försiktig, uppmärksam och lugn.

Träna intensivt max 20-30 min såhär i början och var noga med att din häst är ordentligt uppvärmd innan du börjar. Avsluta passet i skritt och gärna till fots bredvid din vän, även vi människor behöver värma upp och tagga ner. ;)


I dag kom min lillasyster ner och red igenom våra hästar, En ovärderlig hjälp!
Vi rider ju även våra lektioner för henne men att hon sitter upp och rider igenom kusarna ger oerhört mycket.
Jag har haft på känn att Dunder nu är mogen för galoppen och mycket riktigt, nu är det dax.
Annars var syster positivt överraskad gällande Dundrets utveckling och jag är så super stolt över oss i dag!!!

Jeanettes Flisan var även hon en mycket,mycket positiv överraskning men jag överlåter till Jeanette att berätta om henne. :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar