fredag 4 maj 2012

Dunder Sol

Äsch, eftersom jag ändå är igång och därför lite varm i kläderna kan jag ju passa på att presentera älskade lilla skithästen min.
Han är en 9-årig mörkbrun, kallblodig valack som tidigare arbetat som Travhäst. Han är nyfiken, arbetsvillig och rolig MEN han är lite nervöst lagd och blir lätt skärrad och orolig.

Kroppen hans är inte direkt optimal då det kommer till ridning. Han har en låååång rygg,är lite lätt överbyggd och står gärna under sig med frambenen. Han har lätt för att bli "tassig" och det är svårt att få till en bra takt.

Jag har haft honom i snart ett år och vi jobbar sakta men säkert framåt. Hela vintern har vi ägnat oss åt gångarten skritt men miljoners inslag av halt. Övergångar,övergångar,övergångar,övergångar osv osv
De Kallblodiga hästarna av idag ( ja,ja inte ALLA) besitter mer nerv än fullbloden på Täby så därför skyndar vi långsamt, Klumpen och jag.
Han är känslig och lyhörd då han väl lyssnar och för några veckor sedan trillade polletten ner och nu både skrittar och travar herrn med fason.....fattas fortfarande takt. ;)

För att göra det långa kort.... Dundret skall framåt/nedåt mer, ta för sig bättre med sina bakben och välva ryggen. Vi jobbar för mer "bam....bam....bam...." i traven., Hitills har det varit "bambambam". ;)

Jag som ryttare jobbar också med att hitta takten och att,framför allt, få ordning på min hand. Den är fladdrig och fastnar lätt någonstans på låret och jag låser fast honom, inte alls snällt mot hästapållen min.

Det var en snabb presentation men gav kanske en liten överblick om vart vi står idag. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar