måndag 7 maj 2012

Longering

I dag har vi longerat.....över bommar. :)
Kan avslöja att det inte är det enklaste alla gånger, bommar KAN faktiskt helt plötsligt bestämma sig för att små lurviga Nordsvenskar är delikata munsbitar. ;)
Första gången Dundret skulle trava över bommar höll vi på i 25 minuter bara med att få honom kliva över EN bom, vi har kommit lite längre sedan dess.
Varför longera över bommar då? Och varför longera överhuvudtaget?
I vanliga fall föredrar jag att tömköra mina hästar men just i dag kändes longering bättre, dels för att kolla av ledarskapet/kommunikationen lite och dels för att lättare kunna stötta vid det läskiga bom mötet. Anser mig ha lite bättre kontroll med bara en lina. Det var första gången för Flisan och jag hade nog trott hon skulle protestera mer än hon gjorde.....Ibland har man alldeles för förutfattade meningar. :/

Hade vi någon mer tanke bakom dagens övning?
Jajjamen, det hade vi. :)
Båda våra hästar behöver hitta Takt och Rytm. Att longera, speciellt över bommar, får dem att tänka till. Dom blir tvugna att sansa sig och lyfta sina fötter, bakbenen blir mer aktiva. Automatiskt söker dom sig även framåt/nedåt,blir mer avslappnad och jobbar bättre genom kroppen. Att göra detta utan ryttare på ryggen emellanåt tycker jag främjar deras ryggmuskelatur och ger en mer avslappnad överlinje. Dessutom får dom hjälp att stärka sin magmuskelatur.

På Dunder använder jag då och då även en Chambon. Detta för att han har väldigt lätt för att flänga iväg i någon form av "titta jag tassar över vattnet" trav, han sänker sig inte och han tar inte i. Har jag Chambonen på söker han sig finfint framåt/nedåt, tuggar nöjd på bettet och börjar trava som han ska. Man skall dock komma ihåg att detta är en hjälptygel och den skall användas med förstånd och aldrig någonsin vid ridning.

Även vid longering pysslar jag med övergångar,detta då jag anser att det är roten till allt gott. :)

Det var lite om dagen träning det och jag ser att Jeanette lovat bilder så det ser vi fram emot. :)

Fridens liljor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar